Ο ΒΟΡΕΙΟΣ ΟΔΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ ΚΡΗΤΗΣ (ΒΟΑΚ) ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ – ΠΡΟΚΗΡΥΧΘΗΚΑΝ ΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΟΔΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης δημοσιεύτηκαν οι δύο διαγωνισμοί για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), εκκινώντας άμεσα τη διαδικασία υλοποίησης του μεγαλύτερου αναπτυξιακού έργου του νησιού, για την οποία η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έθεσε τις βάσεις, ώστε να αποτελέσει απτή πραγματικότητα.

Μια μέρα μετά τη δημοσίευση των διαγωνισμών, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Δέδες, συνόδευσε τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη στο Ηράκλειο, όπου στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου, ενημερώθηκαν οι εκπρόσωποι των Περιφερειακών και Δημοτικών αρχών, αλλά και τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, για τα «πως και τα γιατί» του ΒΟΑΚ.

Με το ενδιαφέρον από πλευράς προσκεκλημένων να είναι ιδιαίτερα αυξημένο, δόθηκαν σαφείς πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά, τις διαγωνιστικές διαδικασίες και τα χρονοδιαγράμματα του έργου, το οποίο θα υλοποιηθεί υπό τη σκέπη του νέου πρωτοποριακού θεσμικού πλαισίου, όπως αυτό διαμορφώθηκε από τους νόμους 4412/2016 και 4413/2016. Ένα θεσμικό πλαίσιο, το οποίο ενσωματώνει την πιο σύγχρονη ευρωπαϊκή νομοθεσία και ταυτόχρονα συμβάλλει στη διασφάλιση της διαφάνειας, στην ανάπτυξη ενός πραγματικά υγιούς ανταγωνισμού, αλλά και στην προσέλκυση υψηλού επιπέδου επενδυτικού ενδιαφέροντος.

Όπως τονίστηκε από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου στη συνέντευξη τύπου που παραχωρήθηκε, πρόκειται για ένα έργο με σαφή χρονοδιαγράμματα και συμβάσεις με ισχυρές κοινωνικές παραμέτρους που οδηγούν στην παράδοση στο νησί και στους πολίτες της Κρήτης ενός σύγχρονου και ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου με τις υψηλότερες προδιαγραφές ποιότητας.

Ταυτόχρονα, υπογραμμίστηκε πως η υλοποίηση του ΒΟΑΚ θα προχωρήσει με νέες καινοτόμους μεθόδους κατασκευής, που ανοίγουν καινούριους δημιουργικούς και προπαντός αποτελεσματικούς δρόμους στην κατασκευή των κρίσιμων υποδομών της χώρας. Το οδικό τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 163 χιλιομέτρων (με κατασκευασμένα τα 51,5 χιλιόμετρα) αποτελεί το μεγαλύτερο έργο που θα κατασκευαστεί στην Ελλάδα με το μοντέλο της Σύμβασης Παραχώρησης, το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, μήκους 22 χιλιομέτρων, αποτελεί το πρώτο οδικό έργο της χώρας που θα κατασκευαστεί μέσω Σύμβασης Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), ενώ για το τρίτο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (μήκους 14 χιλιομέτρων), προχωρούν απρόσκοπτα οι διαδικασίες ολοκλήρωσης της ωρίμανσης των μελετών, καθώς επίσης και οι διαδικασίες ένταξής του στο ΕΣΠΑ, για να δημοπρατηθεί εν τέλει, ως δημόσιο έργο.

Ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Δέδες, σε δηλώσεις του τόνισε πως υλοποιείται η προτεραιότητα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του Υπουργού Χρήστου Σπίρτζη προσωπικά, να μπει τέλος στον αποσπασματικό σχεδιασμό του έργου και να προωθηθεί ολιστική αντιμετώπιση, προκειμένου να επιτευχθεί η μελέτη, η κατασκευή, η χρηματοδότηση, η λειτουργία και η συντήρηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Το έργο θα κατασκευαστεί με τους πιο συμφέροντες και επωφελείς οικονομικά όρους για την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος, με τις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές ασφάλειας και ποιότητας.

Ολοκλήρωσε δε λέγοντας, ότι θα πρέπει να γίνει κατανοητό, πως σωστός σχεδιασμός δε σημαίνει «τσουβάλιασμα» του έργου σε μία μη βιώσιμη από κάθε άποψη σύμβαση. Σωστός σχεδιασμός είναι η επιλογή του κατάλληλου συμβατικού τύπου, ανάλογα με τη μελετητική και χρηματοικονομική ωριμότητα κάθε τμήματος του έργου, ώστε από την κίνηση τριών παράλληλων κυριολεκτικά διαδικασιών να προκύψει η υλοποίηση του έργου με τον ταχύτερο και ασφαλέστερο τρόπο.

Τέλος, όσον αφορά στα τεχνικά χαρακτηριστικά του, ο νέος οδικός άξονας θα έχει δύο λωρίδες συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης ανά κατεύθυνση με ενδιάμεση διαχωριστική νησίδα. Σημαντική πρόνοια στο πλαίσιο της νησιωτικότητας και του μεταφορικού ισοδύναμου αποτελεί και η μη καταβολή διοδίων από τους κατοίκους της Κρήτης, αλλά η καταβολή ηλεκτρονικών διοδίων από τους τουρίστες, τους ταξιδιώτες και τους επαγγελματίες που μεταφέρουν επισκέπτες.