ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ ΜΕ 1000 ΝΕΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΩΣ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

Το πολύπαθο έργο της Θεσσαλονίκης που ταλαιπώρησε επί μακρόν κατοίκους, εμπόρους, επισκέπτες και παραγωγικούς φορείς της περιοχής, λόγω ανυπέρβλητων μέχρι σήμερα εμποδίων, ακαμψιών και εμπλοκών, μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης ύστερα από μια σειρά διαπραγματεύσεων της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με την ανάδοχο κοινοπραξία.

Τον Δεκέμβρη του 2015, ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης, συνοδευόμενος από τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών, Γιώργο Δέδε, ανακοίνωσε την οριστική λύση για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Έπειτα από πολύμηνες διαπραγματεύσεις παρουσίασε τη συμφωνία για την επανεκκίνηση των κατασκευαστικών εργασιών και την ολοκλήρωση του έργου, απαλλάσσοντας το Δημόσιο από ρήτρες εκατομμυρίων ευρώ.

Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ

Αναλυτικά, το πλαίσιο για την επανεκκίνηση και την ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης που ανακοινώθηκε περιλαμβάνει τρεις φάσεις:

Πρώτον: Άμεση επανέναρξη εργασιών στο βασικό έργο μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου του 2016, και συνέχισή τους με εντατικό ρυθμό, βάσει του ήδη υπάρχοντος χρονοδιαγράμματος. Το εν λόγω χρονοδιάγραμμα, ενσωματώνεται στο νέο οριστικό χρονοδιάγραμμα του έργου, που προβλέπει ολοκλήρωση της Α’ Φάσης τον Μάρτιο 2017 και παράδοση του συνόλου του έργου το πρώτο εξάμηνο του 2020.
Δεύτερον: Έναρξη των αρχαιολογικών εργασιών με την υπογραφή σχετικής Συμπληρωματικής Σύμβασης (25 εκ. ευρώ) μέσα στον Φεβρουάριο του 2016.
Τρίτον: Προθεσμία μέχρι τον Μάιο του 2016, μέσα στην οποία:
α) Επιλύονται όσες διαφορές εκκρεμούν ακόμη ενώπιον των διαιτητικών δικαστηρίων, μεταξύ της κοινοπραξίας και του Δημοσίου.
β) Συμφωνούνται όλες οι αναγκαίες λεπτομέρειες για την ολοκλήρωση του έργου, μεταξύ των οποίων και το οριστικό χρονοδιάγραμμα εργασιών για τη δεύτερη φάση και την τελική ολοκλήρωση του έργου το πρώτο εξάμηνο του 2020.
Τέλος, όσον αφορά το σταθμό Βενιζέλου, η κατασκευή του δεν ακυρώνεται, αλλά μετατίθεται χρονικά, μέχρι την οριστική διευθέτηση της ανάδειξης και προστασίας των αρχαιοτήτων. μετά από διάλογο και συνεννόηση με το Υπουργείο Πολιτισμού. Μέχρι τότε, η κατασκευή του έργου θα προχωρήσει με όλες τις πρόνοιες για την ομαλή λειτουργία του συνόλου της βασικής γραμμής.

ΟΙ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑΣ

Τα πρωτογενή αιτήματα της Κοινοπραξίας προς τα διαιτητικά δικαστήρια με βάση τα πρακτικά ανέρχονται σε 720 εκ. €. Επειδή όμως, πολλά αιτήματα που απορρίφθηκαν επανυποβλήθηκαν τροποποιημένα, αθροιστικά πρωτογενή αιτήματα και επανυποβληθέντα ανέρχονται συνολικά σε ύψος περίπου 1,1 δισ. €.
Από αυτά (από το 1,1 δις €) έχουν δικαστεί και έχουν εκδοθεί αποφάσεις για περίπου 600 εκ. € και έχουν επιδικαστεί στην Κοινοπραξία περίπου 80 εκ. €. Υπολείπεται η εκδίκαση περίπου 500 εκ. €.

Η ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ

Στην κατεύθυνση της απαρέγκλιτης τήρησης της συμφωνίας, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Δέδες, επισκέφτηκε στις 17 Φεβρουαρίου τη συμπρωτεύουσα, όπου παρουσία του υπεγράφη η συμπληρωματική σύμβαση, ύψους 25 εκατ. ευρώ, για τις αρχαιολογικές ανασκαφές του Μετρό Θεσσαλονίκης, ανάμεσα στην ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ και την ανάδοχο κοινοπραξία του έργου.

Με την υπογραφή της σύμβασης δίδεται η δυνατότητα για την ολοκλήρωση των αρχαιολογικών ανασκαφών στα υπόλοιπα μέτωπα της βασικής γραμμής του έργου, ενώ σταδιακά θα προσληφθούν και θα απασχοληθούν στις αρχαιολογικές εργασίες περισσότερα από 400 άτομα διαφόρων ειδικοτήτων.

Ο Γενικός Γραμματέας ενημέρωσε ταυτόχρονα για τη μέχρι τώρα πορεία της επανεκκίνησης του έργου και ανακοίνωσε το σχεδιασμό των εργασιών για το αμέσως επόμενο διάστημα. Εξέφρασε δε, την απόλυτη ικανοποίησή του για την άμεση και συνεπή υλοποίηση της συμφωνίας από όλα τα μέρη.

Συγκεκριμένα, ήδη υλοποιείται η κατασκευή με εντατικούς ρυθμούς των σταθμών Πατρίκιος, Νέα Ελβετία, Βούλγαρη, καθώς και το Αμαξοστάσιο στο ανατολικό άκρο της βασικής γραμμής του Μετρό. Δεύτερον, συναρμολογούνται στον σταθμό Νέα Ελβετία τα δυο μηχανήματα ολομέτωπης κοπής (ΤΒΜ) του έργου, προκειμένου να διανοίξουν τα τελευταία 1,9 χλμ. δυο δίδυμων σηράγγων που απομένουν από το σύνολο των 7,8 χλμ. Τρίτον, ξεκινούν οι προπαρασκευαστικές εργασίες για την κατασκευή με την μέθοδο ανοιχτού ορύγματος της σήραγγας μήκους 1,1 χλμ., η οποία συνδέει το αμαξοστάσιο με τη βασική γραμμή του Μετρό.
Στο αμέσως προσεχές διάστημα και μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού, θα ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες στους σταθμούς «Δημοκρατίας», «Αγ. Σοφία» (ολοκλήρωση ανασκαφής στο υπολειπόμενο νότιο τμήμα του σταθμού και έναρξη των ανασκαφών στις προσβάσεις), «Σιντριβάνι», «Παπάφη» και στη διασταύρωση Δημοκρατίας.

Με βάση αυτόν το σχεδιασμό, στα έργα του Μετρό (εργασίες μηχανικών, αρχαιολογικές έρευνες), μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού θα προσληφθούν συνολικά 1000 εργαζόμενοι, επιπλέον όσων εργάζονται σήμερα.

Ο Γενικός Γραμματέας, μετά την υπογραφή της σύμβασης ενημέρωσε για τις θετικές εξελίξεις, σε ξεχωριστές συναντήσεις, την Υφυπουργό Μακεδονίας-Θράκης, Μαρία Κόλλια – Τσαρουχά, τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη και τους εκπροσώπους των δύο σωματείων εργαζομένων στο Μετρό.